Door de ogen van een bevlogen stagiaire

Inspiratie

Laura van der Vaart was stagiaire Dans op de Jenaplanschool in Vlaardingen. Zij deelt haar verhaal en vertelt meer over haar stage, dansopleiding en haar motivaties:

Ik ben Laura van der Vaart en op dit moment ben ik nog 4e jaar student bij de opleiding docent dans van Codarts. Over een maand mag ik mijzelf een allround dansdocent noemen en zal ik de master kunsteducatie gaan volgen.

Het afgelopen jaar heb ik bijzondere ervaringen opgedaan. Ik heb leerlijn dans op mogen zetten op de Jenaplanschool in Vlaardingen. In deze leerlijn staat het stimuleren van de sociaal-emotionele ontwikkeling van alle leeftijden in het basisonderwijs centraal. Door middel van opdrachten in de dansles kan deze ontwikkeling bevorderd worden en de creativiteit van de kinderen worden aangespoord. De manier waarop kinderen leren spreekt mij aan. Ik ben ervan overtuigd dat dans het leerproces kan ondersteunen en het een beleving maakt.

Vanaf eind september liep ik stage op de Jenaplanschool in Vlaardingen. Erik van Duijvenbode had mij deze stage aangeboden. Het gesprek met de directrice Arianne Zonneveld verliep goed, hierdoor kon ik snel beginnen met mijn stage. Ik voelde direct een klik met de school en met de directrice. De Jenaplanschool zit in een heel nieuw gebouw met mooie schuifdeuren. Je kunt hierdoor in de klaslokalen kijken en dit gaf mij een veilig gevoel.

Het concept van de school sprak mij ook erg aan. Ik vond het mooi dat de Jenaplanschool zoveel aandacht besteedt aan de sociaal-emotionele ontwikkeling van kinderen en de samenwerking tussen verschillende groepen. Dit was tevens ook het onderwerp van mijn scriptie, waardoor ik hier goed op in kon spelen.

Iedere vrijdag gaf ik alle groepen les en ik kon mijn eigen weg gaan. Ik mocht dingen uitproberen en werd erg vrij gelaten. Hierin nam ik de feedback van de docenten en van de leerlingen natuurlijk mee. Heel spannend, maar ik was er klaar voor om dit avontuur aan te gaan…

Wat was het een mooie ervaring, wat een lieve docenten! Ik voelde mij als een vis in het water op de Jenaplanschool. Omdat het een kleine school is, kende ik alle leerlingen bij naam en had ik de ruimte om echt een band met hen op te bouwen. Ik mocht meedenken over de vieringen, concepten en werd overal bij betrokken, dit was ontzettend fijn. Ik mocht vergaderingen bijwonen, mijn mening geven en ik mocht de danslessen zelf invullen.

Het werkte voor de leerlingen. Dansen stimuleert creativiteit en het oplossingsgericht denken. Dans heeft zeggingskracht en is kwetsbaar, hierdoor is het een veilige leeromgeving.
De eerste weken heb ik mij dan ook gericht op hoe we met elkaar dansen in de dansles, dat leerlingen respectvol naar elkaar kijken als er een dans gepresenteerd werd en dat iedereen met elkaar samenwerkten.
Het was mijn taak als docent om leerlingen aan te spreken op ongewenst gedrag wat niet thuishoort in de dansles. Op de Jenaplanschool kreeg ik alle ruimte om dit soort problemen op mijn eigen manier op te lossen. De docenten zagen en behandelden mij op zo’n moment echt als docent.

Samen met 9 leerlingen uit bovenbouwgroep de Stoere Stieren heb ik een choreografie gemaakt voor mijn afstuderen. Dit was op 9 mei 2017. Deze choreografie ging over verbinding en hoe je dit door middel van dans vorm kan geven.
De leerlingen kwamen naar mijn school Codarts en hebben daar opgetreden terwijl de ouders, de beoordelingscommissie en alle andere mensen naar hen keken. Ze hebben het fantastisch gedaan. Ik heb dit alles in overleg met Arianne en de docenten van de groep besproken. Zonder hen zou de choreografie nooit zo mooi geworden zijn. Ik voelde mij goed op de Jenaplanschool en ook zeer gewaardeerd.

Kortom, een fantastische ervaring! Ik had dit niet willen missen. Bedankt Erik van Duijvenbode voor deze kans.

Lees de scriptie van Laura: