Creativiteit werd wakker gekust in de Stadsgehoorzaal Vlaardingen

nieuws

HSF20150930-6143KL-web

 

Speciaal voor leerkrachten en directie van basisscholen organiseerde Mooi Werk (uit Schiedam) en KADE40 (uit Vlaardingen) op woensdag 30 september 2015 in de Stadsgehoorzaal Vlaardingen een seminar over creativiteit, ‘Kus je creativiteit wakker!’. Deze inspiratiemiddag werd aangeboden binnen de regeling Cultuureducatie met Kwaliteit Vlaardingen|Schiedam.

Opening van het programma met een key-note door David van der Kooij

In de foyer van de Stadsgehoorzaal zongen leerlingen van Roos Slooter de aanwezige docenten toe vanaf de balustrade met ‘Laat het los’ uit de bekende film Frozen.

In de Harmonie werd de middag geopend door wethouder onderwijs Ruud de Vries uit Vlaardingen en wethouder cultuur Marcel Houtkamp uit Schiedam.

Zij benadrukten beiden het belang van creativiteit en talentontwikkeling. Of het nu om kinderen gaat of om volwassenen, ieder mens moet de mogelijkheid hebben om vorm te geven aan hun creativiteit, zo vinden zij.

In de 21e eeuw weten we nog niet waarvoor we kinderen opleiden en wat ze nodig hebben om een succesvolle toekomst tegemoet te gaan. Daarom is het belangrijk om kinderen vaardigheden aan te leren zoals creativiteit, kritisch denken, probleemoplossend vermogen, samenwerken en communicatie. Niet alleen thuis, maar juist ook in het onderwijs.

Kunst en cultuur kunnen belangrijke hulpmiddelen zijn in het aanleveren van deze 21 eeuwse vaardigheden. 

Hier sloot David van der Kooij in zijn key-note op aan door een pleidooi te houden voor creativiteit en creatief denken in het onderwijs. Want ook hij ziet dat flexibel en creatief denken in deze tijd belangrijke competenties zijn. En het onderwijs moet hier actief mee aan de slag.

Aan de hand van aansprekende praktijkvoorbeelden leerde hij de aanwezige docenten om creativiteit toe te laten in de klas. Want creativiteit is niets anders dan het combineren van dingen die al bestaan. Het combineren van bestaande dingen, doorbreken van patronen en het aanwakkeren van nieuwsgierigheid leidt tot creatieve ontwikkeling.

David van der Kooij maakte in zijn lezing duidelijk dat creativiteit niet aangeboren is. Het is een houding en moet gestimuleerd worden.

Diverse workshops

In acht workshops gingen de deelnemers met dit gegeven aan het werk.

In de workshop drama leerden ze associëren, combineren van alledaagse scenes en het verzinnen van creatieve oplossingen onder leiding van Dorien Folkers. Patricia Bardi gaf ‘vocal dance’ waarin beweging en geluid gecombineerd werd en krachtig samenkwam.

Een verhaal krachtig overbrengen zodat de boodschap herinnerd wordt, werd geleerd door Jarle Lourens in de workshop woordkunst.

Sjef van Duin leerde de deelnemers om met beperkte middelen fotoportretten van elkaar te maken in een bijzondere setting.

Hoe beeldende materialen in het onderwijs ingezet kunnen worden, leerde Hans Rikken. Moniek Spaans liet de docenten associëren en schrijven naar aanleiding van foto’s en onbekende voorwerpen in een beeldend/taalworkshop.

Jan de Bas liet de cursisten creatief denken en spoorde ze aan uit de comfortzone van hun brein te breken.

Laura Kool liet de aanwezigen op een toegankelijke manier kennis maken met dans door dagelijkse handelingen naar dans te vertalen.

Tijdens de afsluitende borrel in de Harmonie trakteerde Rudebeats de aanwezigen op zijn betoverende beatboxklanken.

Lokaal televisiestation Pop Up Tv maakte de volgende reportage:

Beleef de dag nog eens: bekijk hier de foto’s van Hans Sloot.