Wanneer gaan we dit dan doen? Want ik sta de hele tijd voor de klas.

nieuws

Reportage van de derde bijeenkomst cursus Interne Cultuurcoördinator

Stedelijk Museum Schiedam op woensdag 11 december 2013

Ik zit echt met mijn oren te klapperen: bij ons wil de directeur juist alles! Terwijl ik denk: wanneer gaan we dit dan doen? Want ik sta de hele tijd voor de klas.

De leerkracht kijkt wanhopig naar haar medecursisten die begrijpend knikken. De trainer stelt gerust. ‘Zijn enthousiasme is positief, maar je krijgt in één keer teveel op je bordje geschoven,’ zegt hij. ‘Je zou een planning kunnen maken waardoor je prioriteiten kan leggen.’

Het is woensdagmiddag. Dertien leerkrachten van verschillende basisscholen in Vlaardingen en Schiedam zitten samen in het auditorium in het Stedelijk Museum Schiedam. Ze volgen de cursus Interne Cultuurcoördinator.

Trainer Rudy Elmans leert de docenten een cultuurbeleidsplan te schrijven, op te zetten en te begeleiden. Ook is er ruimte om ervaringen uit te wisselen en problemen voor te leggen. De cursus bestaan uit zes bijeenkomsten die elk in een andere culturele instelling in één van de twee steden plaats vinden.

Elmans vraagt de cursisten naar het gesprek dat zij met hun directeuren hebben gevoerd over de cultuurvisie van de school.

Uit de verhalen blijkt dat de meeste directeuren enthousiast en welwillend zijn tegenover een stevig cultuurbeleid. De cursisten bespreken de mogelijke taken van de cultuurcoördinator, totdat het tijd is voor een rondleiding door het museum.

Medewerker educatie en publieksbegeleiding Monique Veldhoven neemt de docenten mee naar de zolder van de hoofdtentoonstelling Ik hou van Holland, Nederlandse kunst na 1945. Ze vertelt hen over het educatieprogramma van het museum dat met verschillende cursussen een zo divers en kundig mogelijk aanbod voor scholen wil creëren. De docenten zijn vooral onder de indruk van het programma Filosoferen met Kunst waar kinderen leren door met kunst na te denken over levensvragen. Enthousiast lopen ze langs de tentoonstelling waar Nederlandse kunst thematisch is ingedeeld.

Na de rondleiding zit de bijeenkomst er bijna op. Elmans geeft de opdracht voor de volgende bijeenkomst: schrijf een complete taakomschrijving van de cultuur coördinator. De cursisten kijken ongerust, maar Elmans lacht: ‘Achterin in de reader vinden jullie een voorbeeld van een taakomschrijving van een cultuurcoördinator. Kijk er naar en bepaal welke taken bij jou en jouw school passen.’