Uitgelicht: Twee CMK-kunstprojecten

nieuws

Zowel in Vlaardingen als in Schiedam zijn docententeams in de afgelopen periode bezig geweest met CMK-kunstprojecten. Een kunstproject voor de hele school is onderdeel van CMK. Tijdens een kunstproject spelen alle docenten van de school een actieve rol.

Het CMK-kunstproject van de Willibrordusschool uit Schiedam stond in het teken van ‘Onbegrensde Tuinen’ en dat had alles te maken met de nieuwe tentoonstelling in Schiedam-Zuid ‘Snapshot of a larger order’ van de Ketelfactory.

Ter voorbereiding op deze grote tentoonstelling, die momenteel ook veel landelijke aandacht krijgt, hebben leerlingen samen met één van de kunstenaars tulpenbollen geplant in de wijk. Daarna is er door de groepen aan het thema ‘Onbegrensde Tuinen’ gewerkt vanuit verschillende kunstdisciplines.

Er werd toegewerkt naar een eindpresentatie, waarbij alle groepen optraden voor de ouders. Dans, toneel, muziek, beeldende kunst en erfgoed kwamen aan bod. Leerkrachten gebruikten inspiratie uit Kunstkracht in de Leerkracht bij dit project.

Romy Pil uit groep 8 schreef het volgende over het project:

De afgelopen week en de komende week zijn we bezig met een project over cultuur, het heeft als thema: ‘onbegrensde tuinen’. We zijn deze week vooral bezig geweest met verschillende opdrachten zoals vogelhuisje maken en bloemen planten. Groep 7 en 8 hebben een extra thema: ‘Multi Culti ‘. We hebben tijdens deze weken 3 rondes over verschillende culturen, we zijn bij Meester Martijn bezig geweest met ritmes, bij Juf Nicole een Zumba dansles op een liedje uit Afrika en bij Juf Inez hebben we een collage gemaakt over godsdiensten. De onder en middenbouw hebben bloemen geplant op het schoolplein. En groep 3 is bezig met dingen proeven uit verschillende landen. Op de laatste dag van het project, hebben we een voorstelling voor alle ouders, het gaat over wat we allemaal geleerd hebben en geknutseld.

In Vlaardingen werd gedanst door basisschool Klimop. In het project ‘Klimop danst de wereld rond’ kwam de hele school in beweging. Twee docenten maakten, met hulp van collega’s, zelf een dansvoorstelling met alle leerlingen van de school. Dansstijlen uit de hele wereld kwamen aan bod en de ouders, broers en zussen en opa’s en oma’s die kwamen kijken waanden zich even in Zuid-Afrika, Griekenland en India. Er werd ook nog geacteerd en gezongen tijdens de presentatie en ook de leerkrachten hebben hun talenten op het podium getoond.